کسب و کار چیست؟ اصول اولیه کسب و کار، ویژگی ها، اهداف و انواع
کسب و کار یا همان business موضوع این مقاله برگفته و خلاصه ای از کتاب مدیریت کسب و کار و بهره وری تالیف دکتر حسن مرادی است. در این مقاله سعی شده چکیده نکات و مباحث ارزشمند به صورت خلاصه ارائه شود و دید خوبی در زمینه تعاریف ابتدایی کسب و کار در اختیار مخاطب گذارد. با تدبیر فردا همراه باشید 🙂
کسب و کار چیست؟ اصول اولیه کسب و کار، ویژگی ها، اهداف و انواع
تعریف کسب و کار
نویسندگان مختلف تعاریف متفاوتی از کسب و کار دارند. در واژه نامه ی آکسفورد کسب وکار به معنی خرید و فروش و تجارت آمده است. در واژه نامه لانگ من کسب و کار به فعالیت پول در آوردن و تجارتی که از آن پول حاصل شود، گفته می شود.
به زبان ساده، کسب و کار عبارت است از حالتی از مشغولیت و به طور عام شامل فعالیت هایی است که تولید و خرید کالا ها و خدمات با هدف فروش آن ها را به منظور کسب سود در بر می گیرد.
بر طبق نظر ارویک و هانت، کاری که در آن خدمات یا کار هایی که دیگر افراد جامعه به آن نیاز دارند و مایل به خرید آن هستند و توان پرداخت بهای آن را دارند، تولید، توزیع و عرضه می شود.
*
پترسون و پلومن، بر این باورند که هر تبادلی که در آن خرید و فروش صورت گیرد کسب وکار نیست، بلکه کسب و کار هر نوع تبادل تکراری و تجدید شونده ی خرید و فروش است.
*
پروفسور اون، کسب و کار را یک نوع کاسبی می داند که طی آن کالا ها یا خدمات برای فروش در بازار تولید و توزیع می شوند.
بنابر این با توجه به تعاریف یاد شده می توان دریافت که کسب و کار با خرید و فروش کالا ها، تولید کالا ها یا عرضه ی خدمات، به منظور به دست آوردن سود، سر و کار دارد.
ویژگی های کسب و کار
با توجه به تعاریف کسب و کار، ویژگی های کسب و کار، عبارتند از:
- فروش یا انتقال کالا ها و خدمات برای کسب ارزش
- معامله کالا ها و خدمات
- تکرار معاملات
- انگیزه سود (مهم ترین و قدرتمندترین محرک اداره امور کسب و کار)
- فعالیت تولم با ریسک. کسب و کار همیشه بر آینده متمرکز است و عدم اطمینان، ویژگی آینده است. از این رو همواره، کسب و کار، توام با ریسک است.
اهداف کسب وکار
باور عمومی این است که تنها هدف کسب و کار، بدست آوردن سود اقتصادی است. در حالی که این امر واقعیت ندارد. آرویک معتقد است همان طور که انسان تنها با هدف خوردن زندگی نمی کند، تنها هدف کسب و کار هم، کسب سود نیست. بنابر این کسب و کار ها هم دارای اهداف اقتصادی اند، هم اهداف اجتماعی.
اهداف اقتصادی کسب وکار
- سود رضایت بخش
- ایجاد و حفظ مشتریان
- ایجاد نوآوری
اهداف اجتماعی کسب وکار
- تولید کالا ها و خدمات کیفی
- برخورد عادلانه با کارگران
- رعایت عدالت
انواع کسب و کار
کسب و کار خانگی
به هر نوع فعالیت اقتصادی در محل سکونت شخصی که با استفاده از امکانات و وسایل منزل راه اندازی شود کسب و کار خانگی می گویند. مزایای کسب و کار خانگی به شرح زیر است:
- آزادی و استقلال عمل بیشتر
- ساعات کاری انعطاف پذیر
- ایجاد تعادل و موازنه بیشتر بین کار و زندگی
- پایین بودن هزینه راه اندازی
- پایین بودن میزان ریسک
- امکان کار کردن پاره وقت
- راحت تر بودن تربیت بچه ها
- داشتن فرصت و زمان بیشتر
- تناسب با ویژگی های جسمی افراد معلول و کم توان
- احتمال موفقیت بیشتر
- تناسب با اقشار مختلف
- احساس راحتی بیشتر
- عدم نیاز به مجوز
کسب وکار اینترنتی
این نوع کسب وکار جدید بوده و با پیدایش کامپیوتر، اینترنت و توسعه جامعه خدماتی به عنوان یکی از سریع ترین کسب وکار ها از نظر تعداد، سود و حجم در عرصه تجارت جهانی مطرح هستند.
انواع کسب وکار های اینترنتی به شرح زیر است:
- ایجاد اجتماعات آنلاین
- خرید، فروش وحراج کالا های مختلف
- تبلیغات اینترنتی
- ارائه خدمات تخصصی به دیگران
- ایجاد امپراتوری اطلاعات، اخبار و آموزش
- تهیه و ارائه نرم افزار های مختلف
- چند رسانه ای یا مالتی مدیا
- پیوستن به شبکه های واسطه گری
- خدمات مربوط به ایمیل
- سرمایه گذاری مشترک
کسب وکار های خانوادگی
کسب وکار های خانوادگی یک نوع کسب وکار استکه صاحبان آن با هم خویشاوند و فامیل باشند. به عبارت دیگر به کسب و کار هایی گفته می شود که افراد یک خانواده و خویشاوندان اقدام به تشکیل کسب و کاری می نمایند.
این نوع کسب وکار را می توان در بسیار از کشور ها مشاهده نمود.
کسب وکار خدماتی
شامل فعالیت هایی است که برای انتقال کالا ها و خدمات از مکان تولید به محل مصرف، ضروری اند. بنابر این، خرید و فروش کالا ها و خدمات و تمام فعالیت هایی را که انجام معامله را تسهیل می کنند (انبار داری، درجه بندی، بسته بندی و …) شامل می شوند.
کسب وکار تجاری
در واقع تجارت شاخه ای از کسب وکار خدماتی است. به تعبیری، وضعیت نهایی فعالیت کسب وکار ، شامل خرید و فروش کالا ها و خدمات است. کسب و کار های تجاری را بر اساس اندازه و میزان پوشش، به دو دسته ی اصلی تقسیم می کنند:
بر اساس اندازه و ظرفیت
- عمده فروش
- خرده فروش
بر اساس میزان پوشش بازار
- تجارت منطقه ای
- تجارت ملی
- تجارت بین المللی
کسب وکار کوچک
اگر بخواهیم ویژگی های بارز این کسب وکار را بر شماریم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- نیاز به سرمایه اندک برای راه اندازی
- کوچک بودن ساختار آن که یکی از نتایج بارز این کوچک بودن انعطاف پذیری بالا در مقابل تغییرات محیطی است و به سرعت می تواند در مقابل استراتژی های رقبای بزرگ شان واکنش نشان دهند.
- کسب درآمد بیشتر در مقابل سرمایه گذاری انجام شده که معنای بازگشت سرمایه مناسب است.
- راحت بودن راه اندازی این گونه کسب وکار ها نسبت به کسب وکار های بزرگتر و پیچیده تر.
- برآوردن بهتر و سریع تر نیاز های مشتریان
منابع مورد استقاده:
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.