۸ راه مؤثر بازاریابی برای کسبوکار با بودجۂ محدود
۸ راه مؤثر بازاریابی برای کسبوکار با بودجۂ محدود
وقتی پول کم است، خلاقانه فکر کنید.
بنا بر نظر HubSpot (شرکت مشاوره و تولید نرمافزار در زمینۂ بازاریابی) سوّمین چالش بزرگ بازاریابی برای شرکتها عبارتست از فقدان منابع بودجهای. تنها در صورتیکه با سرمایۂ خطرپذیر( venture capital) *ویا سرمایۂ فرشتهای (angel capital)** آغاز بهکار کرده باشید، ممکن است برای بازاریابی کمبود بودجه نداشته باشید.
* سرمایۂ خطرپذیر( venture capital): سرمایهای است که به همراه کمکهای مدیریتی، در اختیار شرکتهای جوان، کوچک، به سرعت در حال رشد و دارای آتیه اقتصادی قرار میدهند. سرمایه خطر پذیر، از منابع مهّم تأمین مالی شرکتهای کوچک و نوپا است.
** سرمایۂ فرشتهای (angel capital): سرمایهای که معمولا˝از سوی انجمنهای سرمایهای فرشته برای حمایت از تأسیس شرکتهای دانشبنیان تأمین میشود.
در ذیل، چند راه برای بازاریابی کسبوکار شما در شرایط محدودّیت بودجه ارائه میشود:
۱- بازاریابی پارتیزانی.
بازاریابی پارتیزانی به اهرمهائی چون خلاقیّت، ابتکار، و بدعتگذاری بهجای تخصیص
بودجّۂ سنگین نظر دارد. کسبوکارهای کوچک هوشمند که بودجۂ محدودی دارند،
غالبا˝ از روش بازاریابی پارتیزانی جهت رقابت با شرکتهای بسیار بزرگ استفاده
میکنند. در این نوع از بازاریابی، ایدههای خلّاقانه به وفور یافت میشوند. چند نمونه
از این ایدهها به شرح ذیل هستند:
- اگر صاحب یک مرکز فروش آجر و ملاط هستید، کسی را استخدام کنید تا بر روی دیوارهای محل با گچ نقوشی چشمگیر بکشد.
- اگر در کار فروش محصولات قابل استفاده در خیابان هستید، فردی را استخدام کنید که بهطور ناشناس محصول شما را برای خریداران بالقوّه تبلیغ کند. برای مثال، شرکت سونی فردی را استخدام کرد که با در دست داشتن یک دوربین عکاسی سونی ، از مردم خواهش میکرد تا از او عکس بگیرند.
سپس، این فرد به هیاهو در مورد کیفیّت بالای دوربین خود میپرداخت.
- جمعیّتی چشمگیر را سازماندهی کنید تا توجّه مردم را جلب و برند شما را تبلیغ کنند.
* Banksy نام مستعار هنرمند گرافیتی، فعال و منتقد سیاسی، کارگردان و نقاش بریتانیایی است. هنر خیابانی طعنه آمیز و هجویههایش خرابکارانه است. هنر او آمیزهای از طنز سیاه و گرافیتی است که با تکنیک گرده برداری ویژهای خلق میشود. آثار هنری او با محتوای سیاسی و اجتماعی در خیابانها، دیوارها، و پلها در شهرهای مختلف دنیا به تصویردرآمده است.
۲- در شبکههای اجتماعی فعّال باشید.
با توجّه به گزارش مرکز تحقیقاتی پیو (Pew Research Center) در مورد کاربرد شبکههای اجتماعی، قریب به دو سوّم مردم آمریکا اکنون از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.این رقم نشانگر افزایشی ده برابری طیّ دهۂ کذشته است.شبکههای اجتماعی پرطرفدار عبارتند از فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام، پرینترست، ردیت، لینکداین، گوگلپلاس و اسنپشات. هریک از این پایگاههای رسانهای در جای خود منحصربهفرد بوده و کاربرد آنها نیز مستلزم روشهای منحصربهفرد است. بجای تلاش برای مهارت همزمان در تمامی این شبکهها، ابتدا سعی کنید به آنهائی که علاقمند هستید تسلّط یابید.
۳- محتوای ارزشمند ایجاد کنید.
مشتریان بالقوّه به محتوای باارزش بسیار علاقمند هستند؛ سایت گوگل هم همینطور! برای بهاشتراکگذاری اطلّاعات روشهای متفاوتی وجود دارد: وبلاگنویسی، تولید ویدئو، میزبانی پادکستها، طرّاحی اینفوگرافها، ویا ارائۂ مقالات به سایتهای معتبر آنلاین. با روش اخیر، بهعنوان یک متخصّص اعتبار کسب کرده و در ضمن ترافیک اینترنتی رایگان بهدست خواهید آورد. همچنین میتوانید خود را بهعنوان یک وبلاگنویس میهمان در یک وبسایت مکمّل عرضه کرده و یا در پادکست مصاحبه انجام دهید. اجباری نیست که همیشه محتوا را شخصا˝ تولید کنید. بلکه میتوانید نویسندگان و گرافیستهای مستقل، و دستیاران شخصی را از طریق وبسایتهائی چون Upworks استخدام کنید. اگر ایدۂ جدیدی ندارید، میتوانید از محتوای قدیمی در جای دیگری استفاده کنید.
۴- مسابقات و جوایز.
همۂ مردم جوایز رایگان را دوست دارند! بهمنظور نشان دادن حسن نیّت، ایجاد آگاهی نسبت به برند، و برقراری ارتباط با مشتریان بالقوّه، جوایز مطلوب یا سرگرمکننده عرضه کنید. این جوایز لزوما˝ نباید گرانقیمت باشند. اقلامی چون کتابهای آنلاین، کاغذ سفید، چکلیست، ارزش چندانی نداشته و فقط وقت شما را میطلبند.
میتوانید محصولات خود را در گروههای فیسبوک ترویج کنید، بهاین شرط که اعضای گروه در قبال استفادۂ رایگان و یا همراه با تخفیف از محصولات شما، در مورد آنها صادقانه اظهار نظر کنند.
با طرّاحی یک شیوۂ بازاریابی جالب، جذّاب، و سرگرمکننده میتوانید این بازاریابی را وایرال
کنید ( با سرعت و شدّت گسترش دهید). یکی از دیوانهوارترین اقدامات بازاریابی که وایرال شد، بازاریابی ALS Ice Bucket Challenge بود که طیّ آن شرکتکنندگان دوستان و اقوام خود را به ریختن یک سطل آب یخ بر روی خود ظرف ۲۴ ساعت آینده ترغیب میکردند. هرکس که از انجام این کار سرباز میزد، باید پولی را به خیریۂ ALS ( بیماری دیسترفی جانبی آمیوتروفیک) اهدا میکرد.
۵- با سایر تجّار وارد فعّالیت Piggy back* شوید.
وقی شما صاحب یک کسبوکار کوچک با بودجۂ اندک برای بازاریابی هستید، منطق حکم میکند که با کسبوکارهای مکمّل خود وارد نوعی از شراکت شوید. این افرادممکن است شامل تولیدکنندگان، تأمینکنندگان و خردهفروشان باشند. با این شراکت، در صورت موّفقیّت، هر دو طرف برنده هستند. ثانیا˝، وقتی کالای شما توسط همکار شما عرضه شود، بر اعتبار شما افزوده خواهد شد.
* در این روش، یک شرکت به عرضۂ کالاهای شرکت رقیب (که با کالاهای خود او یکسان نبوده، بلکه مکمّل آنها هستند) میپردازد. از این طریق، کالاهای هردو شرکت درسطح وسیعتری از بازار عرضه میشوند.
برای مثال، دو تاجر میتوانند لیست مشریان خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند. هریک، در قبال فروش کالای طرف دیگر، پورسانت دریافت خواهد کرد. البته باید قبلا˝ اجازۂ مشتری را برای بهاشتراکگذاری اطلّاعاتش اخذ نمایند.
در مورد بازاریابی از نوع ارسال مستقیم، علاوه بر ارسال تراکت تبلیغاتی خود برای طرف مقابل، باید در هزینۂ ارسال کالا نیز سهیم شوید. اگر طرف دیگر مکانی برای خردهفروشی در اختیار دارد، میتوان از او درخواست کرد که کارت ویزیت شما را در معرض دید مشتریان خود قرار دهد.
شما میتوانید حتّی در میان مشتریان فعلی خود نیز بهطورغیرمستقیم شریک بیابید. کافی است که یک برنامۂ «پاداش در قبال ارجاع» اعلام کنید. براین اساس، به مشتریانی که مشتریان جدیدی به شما معرفی کنند نوعی پاداش خواهید داد. در بازاریابی، پیام کلامی بسیار تأثیرگذار است.
۶-کانالهای تبلیغاتی قابل مقایسه را بررسی و حداکثر بهرهبرداری را بعمل آورید.
تبلیغ در رسانههای متعارف تبلیغاتی، مانند تلویزیون، رایو، و روزنانهها بسیارگران بوده و سنجش کارآمدی آنها هم مشکل است. ولی تبلیغات آنلاین میتواند ارزانتر و هدفمندتر باشد. گزینههای مشهور عبارتند از: Google Pay Per Click ads و Facebook ads . فراموش نکنید که نام کسبوکار خود را در لیست فهرستهای آنلاین مانند Google Business، Yelp، و
Google Maps قرار دهید.
شما همچنین میتوانید جدیدترین کالاها وخدمات خود را با این روشهای رایگان یا مقرونبهصرفه تبلیغ کنید:
- یک پیام تبلیغاتی ضبط شدۂ تلفنی درمورد محصول شما، که در زمان انتظار مشتری پشت خط تلفن پخش میشود.
- برچسبهائی روی شیشۂ پنجرهها با متنی که در مورد جدیدترین قیمت اجناس خردهفروشی شما اطلّاعرسانی میکنند.
- اشکال آهنربائی ویا برچسبهائی که روی اتومبیل شما یا پلاک آن نصب شده و در حالیکه شما رانندگی میکنید، تبلیغات شما را بهنمایش میگذارند.
- تبلیغ برروی امضأهای الکترونیک (ایمیلی) یا روی سربرگها.
- ارسال آگهی تخفیف مربوط به ایّام تعطیل، کوپنهای تخفیف بهمناسبت سالروز تولّد، و سایر جوایز غیرمنتظره به مشتریانی که در لیست پستی شما قرار دارند.
-
از رسانهها بهرۂ حداکثری ببرید.
نمایش کسبوکار شما در رسانههای جمعی نوعی بازاریابی رایگان محسوب میشود. بهمنظور
جلب توجّه رسانهها، اقدامات ذیل را انجام داده و از آنان دعوت کنید تا به آن پوشش خبری بدهند:
- یک کلیپ تبلیغاتی جالب توجّه تولید کنید. به سناریوهای عجیب مانند کلیپی که در آن ریچارد برانسون با لباس یک میهماندار زن در پرواز یکی از هواپیماهای خود ظاهر میشود فکر کنید (سِر ریچارد چارلز نیکولاس برانسون کارآفرسرمایهگذاربریتانیایی است. او رئیس و بنیان گذار گروه شرکتهای ویرجین است، که بیش از ۴۰۰ شرکت در سراسر دنیا را از آن خود کرده است).
- یک کار خیر برای جامعه انجام داده، ولی خبر آنرا از قبل برای رسانهها بفرستید. برای مثال، یک سلمانی مبتکر داوطلب شده بود که سر افراد بیخانمان را بهرایگان اصلاح کند.
- یک رویداد اجتماعی را، فیالمثل با اهدا محصولات یا خدمات خود، حمایت کنید. و یا اینکه میزبانی یک مسابقه را تقبّل نمائید.
- خود را برای شرکت در یک رقابت تجاری کاندید کنید. چه بهتر اگر برنده شوید!
حتی میتوانید بهدنبال فرصتی برای مصاحبه کتبی، رادیوئی، یا تلویزیونی باشید. جهت یافتن فرصتی برای ارائۂ تخصّص خود، میتوانید در یک سایت لیست ایمیلی ثبت نام کنید، مانند سایت
Help A Reporter Out.
۸- با کمک به دیگران، بهخود یاری رسانید.
فعالیّتهای بازاریابی شما باید برای مخاطبین فایدهای در برداشته باشد. روشهای بسیاری وجود
دارند که با رعایت آنها میتوانید اقدامات بازاریابی خود را از یک نوع مزاحمت برای مخاطبین، به حضوری خوشایند تبدیل کنید. روشهای زیر را آزمایش کنید:
- اطلّاعات مفید عرضه کنید. تأثیر مثبت بازاریابی اطّلاعات برافزایش فروش به اثبات رسیده است. با اطلّاعرسانی به مشتریان خود در خصوص مسایلی که برای آنها حائز
اهمیّت است، علاوه بر افزایش تعداد مشتریان ثابت، خود رانیز بهعنوان راه حل معرّفی میکنید. برای انجام اینکار، یک گروه *Meetup، رویداد، کلاس، یا حتّی یک وبینار آنلاین را میزبانی کنید. برای سخنرانی در مراسم مختلف اعلام آمادگی نمائید.
* نام یک شبکۂ اجتماعی که تشکیل جلسات مختلف را در نقاط مختلف دنیا تسهیل میکند.
- کمکرسانی کنید. به سوألاتی که در درمجامع عمومی ویا در وبسایتهائی چون Quora
مطرح میشوند پاسخ دهید. مخاطبین خود را جهت دریافت اطلّاعات بیشتر به وبسایت خود ارجاع دهید. راهنماهای آنلاینی چون Find A Forum.Netوجود دارند که لیست کاملی از مجامع عمومی مختلف را ارائه میدهند.
- مخاطبین خود را سرگرم کنید. آنان را بهخنده یا گریه بیاندازید. از آگهیهای خندّهدار و جذابی سخن بگوئید که سریعا˝ به اشتراک گذاشته میشوند.
بازاریابی برای تجارت شما، حتّی با بودجۂ محدود، کاملا˝ امکانپذیر است. مشروط بر اینکه خلّاق بوده و خارج از چارچوبهای متعارف بیاندیشید.
این مقاله ترجمه مقاله ای است از سایت کارآفرین آمریکا که توسط تیم ترجمه شده است.
کپی برداری از مطالب و محصولات تدبیر فردا بدون ذکر منبع شرعاً و قانوناً ممنوع و حرام است. از اینکه به خودتان احترام می گذارید سپاسگزاریم.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.