کارهایی که باعث میشود افراد دوستمان نداشته باشند

بسیاری از مردم بر این باور اشتباه تسلیم میشوند که دوست داشتن ناشی شده از ویژگیهای طبیعی و غیر قابل دستیابی است که فقط متعلق به معدودی افراد خوش شانس چون خوش قیافه، با برقراری ارتباط بالا و با استعداد است. طعمه این عقیده اشتباه شدن بسیار راحت است. در واقعیت، دوست داشتن تحت کنترل شماست و این یک موضوع مربوط به هوش هیجانی (EQ) است. بنابراین، در ادامه کارهایی که باعث میشود افراد دوستمان نداشته باشند را قرار دادهایم تا بتوانید آنها را در خود شناسایی و اصلاح کنید.
مواردی که باعث نفرت افراد به ما میشود
در مطالعهای که در کالیفرنیا، دانشگاه UCLA انجام شد، از افراد خواستند تا حدود ۵۰۰ توصیف از خصوصیاتی که برایشان در جهت محبوبیت اهمیت دارد را امتیاز دهی کنند. افراد شرکت کننده رتبه برتر را به ارتباط با مهارت گفتاری و فن بیان، باهوش بودن و جذاب بودن که همان ویژگی طبیعی و ذاتی است ندادند! این افراد ویژگی برتر را به صداقت، شفافیت و توانایی درک (شخص دیگری) دادند.
این صفتها و دیگر صفات مانند آنها، افرادی را توصیف میکنند که در سمت اجتماعی هوش هیجانی مهارت دارند. دادههای تحقیق TalentSmart از بیش از یک میلیون نفر نشان میدهد که افرادی با این مهارتها، علاوه بر محبوبیت و ویژگی دوست داشتنی عملکردشان در مقابل با افرادی که این ویژگی را ندارند بهتر است.
اینکه شما برای افراد محبوب باشید آنقدر قدرتمند است که میتواند عملکرد شما را به کلی تغییر دهد. در یک مطالعه دانشگاه ماساچوست، مشخص شد که، مدیران مایل به پذیرش استدلال کارمندی هستند که محبوب باشد، این در حالی است که اگر هیچ گونه مدرک و سندی برای پشتیبانی از او وجود نداشته باشد. جک زنگر در تحقیقات خود همچنین متوجه شد که فقط ۱ نفر در هر ۲۰۰۰ رهبری که محبوب نیستند عملکرد بهتری و موثری دارد.
تراویس بردبری با توجه به تحقیقات رفتارهایی را کشف کرد تا بداند افراد در هنگام چه رفتارهایی دوست داشتنی نیستند. بنابراین، در ادامه آنها را برای شما قرار دادهایم تا اطمینان حاصل کنید که این رفتارها را در خود نداشته باشید.

۱٫ تظاهر به فروتنی، لاف زدن
هر یک از ما در طول زندگی روزمره خود انسانهایی را میبینیم که در پشت نقاب فروتنی قرار داشته و به صورت مدام لاف زده و از خود تعریف میکنند. مانند فردی که با گفتن از نرد (nerd) بودنش میخندد، اما میخواهد با این مورد چیزی را به دیگران بفهماند که مثلا باهوش است. یا مثلا فردی که با رژیم غذایی سنگین به خود کلک میزند، به صورتی که میخواهد به دیگران بفهماند من چقدر سالم و خوشاندام هستم و به تغذیه اهمیت میدهم. شاید خیلیها بر این باور باشند که نقاب تواضع و فروتنی باعث پنهان کردن تعریف و تمجید شود. ولی، حقیقت چیز دیگری است و هر کسی میتواند شما را از پشت نقاب مشاهده کند. این مورد حتی باعث بدتر شدن لاف زدن خواهد شد. زیرا دیگر این قضیه فقط لاف نیست و تلاشی جهت فریب زدن مخاطب است.
۲٫ خیلی جدی بودن
افراد به سمت کسی گرایش پیدا میکنند که به نوعی پر احساس باشند. همچنین اگر فردی پر احساس هم غرق در کارش شود ممکن است یا بی علاقه و یا زیادی جدی نشان داده شود. افراد موفق و محبوب تعادل خاصی را در بین علاقه کاری و تفریحش ایجاد خواهد کرد. این افراد با توجه به ویژگی معاشرتی در حین کار کردن بسیار جدی بوده و کارهای خود را در زمان کمی انجام میدهند. زیرا از نظر اجتماعی عملکرد بهتری دارند و در لحظههای ارزشمند، ارتباط با افراد را به دید سرمایهگذاری نگاه میکنند. آنها بر داشتن روابط متقابل معنیدار با همکاران خود تمرکز میکنند، و به یاد میآورند که مردم دیروز یا هفته گذشته به آنها چه گفتند. این نشان میدهد که مردم به همان اندازه کار برایشان مهم هستند.
۳٫ سوال نپرسیدن
یکی از بزرگترین اشتباهات افراد در حین مکالمه این است که تمرکز خود را روی چیزی دارند که آنچه میگویند چه تاثیری روی طرف مقابل دارد و چیزی که طرف مقابل میگوید چه تاثیری روی آنها خواهد گذاشت. بنابراین این تمرکز به قدری زیاد خواهد شد که حتی نمیشنوند طرف مقابل چه میگوید. کلمات با صدای بلند و واضح گفته و شنیده میشوند، اما معنایی در ذهن نخواهند داشت. یک روش ساده برای جلوگیری از این کار سوال پرسیدن زیاد است. مردم دوست دارند بدانند که شما در حال گوش دادن حرفهایشان هستید. در این موارد پرسیدن سوالات مختلف نه تنها به طرف مقابل میفهماند در حال گوش دادن هستید، بلکه به او میگوید به صحبتها اهمیت هم میدهید. تعجب خواهید کرد که چقدر احترام و قدردانی را فقط با پرسیدن سوال به دست میآورید. البته در این موارد میتوان قدرت بیشتر با زبان بدن نیز دریافت کنید. به صورتی که زمانی برای شما صحبت میکنند از تکان دادن سر به نشانه تاکید استفاده کنید.

۴٫ کنترل نکردن احساسات
شرکت من (تراویس بردبری) ارزیابی بازخورد ۳۶۰ درجه را ارائه میدهد، ما موارد بسیار زیادی را مشاهده میکنیم که مثلا مردم چیزهایی را پرتاب میکنند ، جیغ میکشند، گریه میکنند و سایر علائم حکایت از ربایش عاطفی (کنترل نکردن احساسات) که نشان دهنده هوش هیجانی کم است. به محض اینکه این میزان از ناپایداری را نشان میدهید، افراد از این سوال اطمینان میگیرند که آیا شما قابل اعتماد و توانا هستید و در زمان نیاز میتوان روی شما حساب کرد یا نه.
اینکه سر هر کسی جیغ بزنید، صرف نظر از اینکه چقدر ممکن است “سزاوار باشد”، باعث میشود که توجه منفی زیادی به ذهن شما برسد. شما به عنوان فردی ناپایدار، ترسناک و غیر معاشرتی برچسب زده میشوید. اما، کنترل احساسات فرمان را به دست خودتان خواهد داد. وقتی میتوانید احساسات خود در مقابل کسی که اعصابتان را خورد میکند کنترل کنید اوست که فرد بد شناخته خواهد شد نه شما.
۵٫ تلفن خود را خاموش کنید
یکی از اشتباهات رایج در مذاکره و یا سخنرانی خاموش نکردن گوشیهای همراه است. هیچ چیزی مانند اساماس و یا نگاه سریع به گوشی در وسط جمع و گفتگو باعث نمیشود افراد از شما روی برگردانند. زمانی به مکالمه متعهد میشوید، تمام انرژی خود را روی مکالمه متمرکز کنید. وقتی خود را در گفتگو غوطهور کنید، متوجه میشوید مکالمهها لذت بخش و موثرتر هستند.
۶٫ سو استفاده از نام افراد مهم
اینکه شما فردی مهم را بشناسید بسیار عالی است، اما اگر بخواهید برای جلب توجه مخاطبان در سخنرانی و در هر گفتگویی نام آنها را بر زبان بیاورید، بهتر است بدانید متاسفانه کاری احمقانه است. درست همانند اولین گزینه که تظاهر به فروتنی است، افراد فورا متوجه خواهند شد. پس، به جای اینکه باعث شود فردی جالب شوید، باعث میشود دیگران احسان کنند اعتباری برای خود ندارید و نگران این هستید که آیا شما را دوست دارند یا نه. همچنین آنچه را که باید ارائه دهید ارزان و بی ارزش میکند. وقتی دانستههای خود را به جای اینکه به افکارتان ارتباط دهید به افراد مهمی که میشناسید ارتباط دهید، مکالمات رنگ خود را از دست میدهند.
مردم نسبت به کسانی که از توجه ناامید شدهاند، بیزار هستند. صرفا داشتن رفتار دوستانه و با ملاحظه چیزی است که برای پیروزی لازم است. وقتی با روشی دوستانه، با اعتماد به نفس بالا و مختصر صحبت میکنید، افراد بیشتر متقاعد شده و متوجه شما میشوند و همین آنها را به سمت شما میکشاند، تا اینکه نشان دهید فردی مهم هستید. مردم به سرعت متوجه رفتار شما خواهند شد. به صورت دقیق بیشتر جذب شخصیت واقعی شده تا کسی که سعی در جلوه دادنش دارید.
۷٫ شایعه پراکنی
زمانی کسی شروع به شایعه پراکنی میکند فقط به خود موارد منفی برچسب میزند. زمانی که شایعاتی در مورد بدی، بدشانسی و بدبختی افراد به گوششان برسد، باعث صدمه زدن به احساساتشان خواهد شد. اما همچنین، باعث خواهد شد شما فردی منفی و کینهای به نظر برسید.

۸٫ داشتن ذهن بسته
اگر میخواهید فردی محبوب و دوست داشتنی باشید، باید ذهنی باز داشته باشید. همین امر باعث میشود که برای دیگران قابل دسترسی و جالب باشید. هیچ کس دوست ندارد با کسی ارتباط داشته باشد که قبلا در ذهنش قضاوتی شکل گرفته است و تمایلی به گوش دادن ندارد. ارتباط ذهن با بدن و موفقیت به هم مرتبط است. داشتن ذهنی باز در محیط کار بسیار مهم است، زیرا در این مکان داشتن گفتگو به معنی دستیابی به ایدههای جدید و کمک از دیگران است. برای از بین بردن مفاهیم از پیش تصور شده و قضاوت، باید جهان را از نگاه دیگران ببینید. نیازی نیست که آنچه را آنها اعتقاد دارند، شما هم باور کنید. بدان معنی است که از قضاوتها فاصله بگیرید تا واقعا بدانید که چه چیزی باعث این رفتار آنها میشود.
۹٫ سریع درباره خود صحبت کردن
این درست است که زمانی با دیگران ارتباط برقرار میکنید باید جهت شناخت بهتر کمی از زندگی شخصی خود را بر زبان بیاورید. اما صحبت بیش از حد در مورد خودتان، آن هم درست از همان اول معاشرت اشتباه است. زمانی که فردی را ملاقات کردید مراقب باشید که خیلی سریع شروع به صحبت درباره مشکلات شخصی و اشتباهات خود نکنید. افراد دوست داشتنی کسانی هستند که صبر میکنند تا طرف مقابل آنها را به زمان مناسب جهت درد و دل کردن هدایت کنند. اینکه بیش از حد در مورد خود صحبت کنید باعث میشود شما فردی خود درگیر و بی احساس شناخته شوید. اینگونه نگاه کنید که، چنانچه شما از درد و دلهایتان بگویید به این معنا است که به او پیام میفرستید که برایش ارزشی جز فردی برای شنیدن و خالی کردن خودتان ندارد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.