موفقیت در کسب و کار و زندگی ، ده کاری که باید حتما انجام دهیم (بخش ۲)
موفقیت در کسب و کار و زندگی ، نیازمند به دانش و آگاهی و کسب تجربه دارد.
در این مقاله نکاتی در مورد چگونگی دست یابی کارآفرین ها به موفقیت در کسب و کار و زندگی آورده شده است.
در پست قبلی بخش نخست مقاله ارائه شد و از لینک زیر در دسترس است:
موفقیت در کسب و کار و زندگی ، ده کاری که باید حتما انجام دهیم (بخش ۲)
در بخش دوم از این مقاله در ادامه به معرفی دیگر نکات می پردازیم، با ما همراه باشید:
۴- از قدرت نفوذ خود استفاده کنید
یکی از بزرگترین چالش هایی که در راه کارآفرینی و اشتغال پیش روی شما قرار دارد فهمیدن و درک این موضوع است که با فرصت هایی که برای شما پیش می آید باید چگونه رفتار کنید!
شما به عنوان رئیس شرکت و یا حتی کارمند معمولی همواره بر حسب شانس و یا سیاست های خوب و درست شرکت ممکن است مورد توجه بیشتر قرار گرفته و فرصت های جدیدی از جهت ارتقا موقعیت خود و یا کل شرکت و … بدست آورید.
این فرصت ها هر کدام می توانند تغییرات بزرگی در زندگی و موقعیت فعلی شغلی شما ایجاد کنند
که در واقع، آینده ی تضمین شده و مطمئنی ندارند و بیشتر شبیه به ریسک های بزرگی هستند،
چنین مواقعی این شما هستید که باید تصمیم بگیرید آیا جایگاهی که در آن هستید ارزش ریسک دارد یا خیر!
اینجا است که قدرت نفوذ به مفهومی کاربردی و مهم تبدیل می شود!
هر اندازه شما در محیط کارتان از محبوبیت و به اصطلاح برش بیشتری برخوردار باشید، توانایی شما در تصمیم گیری و استفاده بهینه تر از فرصت های کاری بیشتر می شود.
البته منظور ما، به هیچ وجه دور زدن قانون و استفاده از راه های غیر قانونی و به اصلاح عامیانه “پارتی بازی” نیست.
بلکه همین که شما در محیط کار به خوبی توانایی های خود را اثبات کرده باشید و رابطه ای خوب و صمیمانه با همکاران خود داشته باشید،
قدرت نفوذ شما در محیط کار افزایش می یابد، در نتیجه ریسک استفاده از فرصت های جدید برای شما تبدیل به چالش های بزرگی نخواهد شد.
از طرفی اگر یک کار آفرین هستید …
اگر یک کار آفرین و رئیس شرکت هستید، باید بدانید که برای موفقیت بیشتر در کارتان حتما باید به دنبال ایجاد بستری برای خلق فرصت های جدید در محیط کار و شرکت باشید.
یک مدیر خوب زمانی می تواند در بین کارمندان خود و هیئت مدیره محبوبیت و نفوذ داشته باشد که به اندازه کافی خلاق باشد و شخصیت قابل اعتماد خود را به خوبی به نمایش بگذراد.
۵- به دنبال شریک (ها) خوب باشید
پیش تر در مورد اینکه چرا و چگونه در زندگی و در شغل خود یک پیشوای بزرگ باشیم صحبت کردیم و گفتیم که چگونه در میدان رقابت اشتغال و درآمد زایی برنده و پیروز شویم.
اکنون توجه شما را به این نکته جلب می کنیم که همواره یک تیم و گروه رهبری بهتر از یک شخص به موفقیت دست خواهد یافت.
مجموع چند مغز متفکر چندین برابر بهتر از یک مغز متفکر بازدهی دارد، پس سعی کنید در زندگی و به خصوص محیط کار با همکاری دیگران به مصاف چالش ها بروید.
در این بین در ایجاد گروه و دعوت افراد مختلف نهایت نکته سنجی و ریز بینی را داشته باشید.
قطعا شما با توجه به خصوصیات اخلاقی و … که دارید توانایی همکاری با همه افراد را نخواهید داشت و ممکن است همکاری با عده ای برای شما بیشتر چالش زا و مشکل آفرین شود!
همانطور که در درک معنای موفقیت در کسب و کار و زندگی خواهیم دید، یک مدیر شرکت و صاحب کسب و کار واقعی کسی نیست که مدام و پیوسته فقط دغدغه در سود ده نگه داشتن شرکت خود را داشته باشد،
بلکه این مدیر باید به فکر ارتقا و پیشرفت شرکت و استفاده از منابع بیشتر برای ایجاد راه های افزایش سود دهی باشد و گام هایی را برای رسیدن به این هدف تدوین کند و بردارد.
در اینجا است که بحث کار گروهی پر رنگ می شود!
مسلما شما به تنهایی مقدار انرژی و وسعت فکری هر چند گسترده ولی محدودی دارید و بهتر است که این نقص را با ایجاد گروهی مناسب و متشکل از افراد با تجربه و خبره برای کار مورد نظر بر طرف کنید.
در اینجا شما می توانید در نقش یک مدیر گروه به شناسایی و شناخت مهارت ها و توانایی های اعضای گروه خود بپردازید تا بتوانید به نحو مطلوب توانایی های هر فرد را برای اهداف خاص به خدمت بگیرید.
دست آخر به این نکته توجه کنید که با هر موفقیتی که حاصل می کنید نتایج و علل موفقیت های شرکت را به طور عادلانه بین اعضای هیئت مدیره و دیگیر کارمندان خود پخش کنید و همگان را در پیشرفت شرکت و کسب و کار خود به میزان زحمتی که کشیدند سهیم بدانید.
این کار باعث می شود، کارمندان شما بیشتر احساس مفید بودن داشته باشند و به جایگاه خود به عنوان یکی از مهره های کلیدی در شرکت بیشتر اعتنا کنند در نتیجه حس مسئولیت پذیری بیشتری خواهند داشت 🙂
۶- داشتن روند و نگرش درست
تا کنون ما درباره برخی از مهمترین مفاهیم مورد نیاز برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار و زندگی صحبت کرده ایم، اما یک سوال همچنان باقی است.
چگونه به طور بفهمیم که موفقیت واقعی چیست و آیا اکنون بدان دست پیدا کردیم؟
در نهایت این موفقیت واقعی در کسب و کار است که می تواند به شدت مهم باشد و مابقی پارامتر ها و … به نوعی زیر مجموعه به حساب می آیند،
البته اگر این موفقیت های ریز و درشتی که بدست می آورید در جهت بهبود روند کلی کسب و کار و زندگی شما باشند!
به بیان ساده تر، خیلی بهتر است که پیش از شروع کار ها آینده نگری کنیم و روند کلی کاری که می خواهیم در پیش بگیریم تا به سرانجام مطلوب برسد را بدانیم و درک کنیم.
این طوری می توانیم از مراحل مختلف زندگی و کسب و کار دید درستی داشته باشیم و گام هایی که رو به جلو بر میداریم از پیش حساب شده باشند.
در نتیجه وقتی به پایان راه می رسیم می توانیم درک درستی از آنچه که انجام دادیم داشته باشیم و آن هنگام است که متوجه می شویم برآیند موفقیت های کوچک و بزرگی که در طی گذر زمان داشتیم واقعا نتیجه مطلوب برای کسب و کار ما داشته است یا خیر.
منابع مورد استفاده:
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.