مواردی برای تاثیر گذاری روی دیگران

اینکه بتوانید کسی را ترغیب به مواردی کنید تا به خواسته خود برسید تنها برای موارد عاشقانه ارتباط ندارد. اگر شما بتوانید روی دیگران نفوذ داشته و تاثیر بگذارید، قادر خواهید بود به شغل دلخواهتان برسید، در مذاکرات موفق باشید، مشتریها را به خرید محصولات ترغیب کنید و خلاصه میتوانید توجه مخاطبان را در سخنرانیها به خود جلب کنید و هر چه میخواهید به گوش آنها برسانید. البته این موارد تنها نیستند و این به طرز فکر شما برای نفوذ به افراد بستگی دارد. بنابراین مواردی برای تاثیر گذاری روی دیگران را در این مطلب آماده کردیم تا بتوانید با تقویت در خود به خواستههایتان راحتتر دست پیدا کنید.
راههای نفوذپذیری بر دیگران
اینکه شما بتوانید روی دیگران نفوذ و تاثیر داشته باشید تنها برای مدیران و افراد بزرگ نیست. هر کسی در زندگی در مواقعی مختلف لازم دارد برای رسیدن به خواستههایش قدرت نفوذ داشته باشد تا طرف مقابل را ترغیب کنید. در این باره رابرت گرین در کتاب “قوانین نفوذ” روشهای مختلف را برای نفوذ از اغواگران بزرگ تاریخ از کلئوپاترا گرفته تا کازانووا بررسی کرده است. در ادامه برخی از مهمترین آنها را آماده کردهایم تا برای پیشرفت در زندگی استفاده کنید. لازم نیست که حتما آنها را برای پیشرفت استفاده کنید. در مواقعی اگر دیدید کسی آنها را بر علیه شما جهت سو استفاده به کار میبرد متوجه شده و از این کار جلوگیری کنید.

۱٫ قربانی مناسب را انتخاب کنید
هدف شما ممکن است مدیر استخدام، مشتری بالقوه یا یک رئیس باشد که میتواند به شما ترفیع بدهد. گرین میگوید: یکی از عادات افراد موفق در انتخاب این است که کسانی را انتخاب میکنند تا بتوانند یک خلاء آنها را پر کنند. پس، سعی نکنید از کسانی که خیلی مشتاق هستند شما را خوشحال کنند، بیشترین بهره را ببرید، زیرا آنها معمولا به دنبال بدست آوردن چیزی هستند. در عوض، کسانی را پیدا کنید که نشانههای ظریفی دارند. این افراد را میتوان به عنوان کسانی در نظر گرفت که در حضورتان خجالتی هستند. تاثیر و نفوذ در این افراد بسیار راحت است.
۲٫ با ایجاد احساس امنیت کاذب به طور غیرمستقیم نزدیک شوید
به عنوان مثال اگر میخواهید با یک مدیر اجرایی یا مشتری بالقوه ارتباط برقرار کنید، زمانی که نزدیکشان میشوید و تلاش خود را در برقراری ارتباط و اعلام خواسته دارید گارد خود را نیز بسته داشته باشید. قبل از ارائه پیشنهاد، از طریق شخص سومی به آنها دسترسی پیدا کنید. یا قبل از اینکه درباره خواسته خود صحبت کنید، یک رابطه بی طرفانه و دوستانه برقرار کنید تا بداند قصد و هدفی از نزدیک شدن به او ندارید.
۳٫ سیگنالهای مختلط را ارسال کنید
بعد از شکار فرد و گیر انداختن، به خود چهرهای رازآلود دهید تا علاقه آن شخص را به خود حفظ کنید. به عنوان مثال؛ هنگام ملاقات شخصی که میتواند شما را به شبکهای حرفهای از کارشناسان برساند با اعتماد به نفس بالا خود را فردی با تفکر و پیشرفته جلوه دهید و با ابراز نظرهای شوخ طبع مانند به عمق شخصیتتان بیافزایید.

۴٫ خود را خواستنی نمایش دهید
به همان روشی که هر کسی در هر جای دنیا افراد مشهور را دوست داشته و علاقه دارد. مشتری نیز این چنین است و به نوعی علاقه به شرکت و مدیرهای مشهور دارد و به سمت آنها جذب میشود. خود را همانند فردی احمق و ساده لوح نشان ندهید. ولی، جهت جذب دیگران متواضع و فروتن باشید و مهمترین روابط و موفقیتهای خود را با بهترین شکل نشان دهید.
۵٫ با توجه به خلق “نیاز” از نگرانی دیگران بهره ببرید
در زمانهایی که همه افراد از هر چیزی راضی باشند شما شانسی برای اغوا ندارید. به طرف مقابل خود تلقین کنید که از کمبودی رنج میبرد و بعد به او نشان دهید چگونه کمبود را برطرف کند. مثلا؛ به مشتری توضیح دهید چگونه پول را برای شرکت هدر میدهد و بعد بگویید با انجام چند تغییر خواهد توانست اوضاع شرکت را دگرگون کند.
۶٫ ساده نباشید
اگر با افرادی که میخواهید در آنها تاثیر بگذارید خیلی سر راست و صادق باشید و به نوعی مستقیم سر اصل مطلب بروید ممکن است باعث ترسشان شوید و دیدشان را به خود منفی کنید. در این باره گرین میگوید: بهترین کار برای اینکه دیگران به نفعش شما عمل کنند این است که بدون بیان نکات به صورت دقیق و فاش کردن آنها، اقدام به بیان نکات اصلی به صورت کم کم و در گذر زمان کنید. این درحالی است که طرف مقابل فکر میکند تصمیمگیرنده اصلی خودش است.

۷٫ به جزئیات توجه کنید
به صورتی باشید که تصمیمگیریهای پر زحمت برای هدفتان بی دردسر باشند. برای مصاحبه شغلی، در مواردی که در حضور جمعی انجام میشود، به همه جزئیات نحوه حضور خودتان توجه داشته باشید، زیرا علاوه بر گفتار و لحن صدا تمامی موارد از حالات صورت، حالات دست و پا و زبان بدن در اعتماد به نفس و پیروزی شما تاثیرگذار است. شما خواهید توانست برای موفقیت حتمی هر چه را لازم دارید در گوشیهای هوشمند خود یادداشت کنید تا اگر نیاز شد به آن رجوع کنید. بعد از مصاحبه جهت تکمیل کردن تصویر خود یادداشتی از تشکر رسمی داشته باشید.
۸٫ بازی با ممنوعهها
فرقی نمیکند که چه اخلاقی داشته باشید. حتی افراد درستکار هم دوست دارند در مورد کارهای ممنوعه بیشتر بدانند. حتما که نباید عمل اشتباهی منجر شوید تا هیجان قرار گرفتن در فضای مبهم را به کسی منتقل کنید. برای مثال؛ زمانی که میخواهید کسی را قانع کنید بگویید تا به حال این معامله سابقه نداشته است و به قدری مهم است که باید فعلا در بین خودمان بماند.
۹٫ جهت خلع سلاح طرف مقابل از طریق اظهار کردن به ضعف اقدام کنید
به جای اینکه قدرت و تواناییهایتان را نمایش دهید و به نوعی مانور بدهید بهتر است غرور خود را کنار گذاشته و به صورتی باشید که گویی طرف مقابل بر موقعیت مسلط است، حتی اگر این چنین نباشد. با ظاهر شدن استکبار و غرور در برابر مافوق خود، از سلسله مراتب سازمانی برخواهید گشت.

۱۰٫ حضور شاعرانه داشته باشید
اگر مدام نگران باشید و از زندگی گله کنید نخواهید توانست در چشم افراد جذاب باشید. به گونهای باشید که حضورتان در هر جایی شامل تجربههای لذت بخش شود. به گونهای باشید که افراد دلتنگتان شوند و بخواهند در جمعشان شرکت کنید. به عنوان مثال اگر میخواهید ویژگی سخنرانان بزرگ را داشته باشید بهتر است از هر چیزی چون لحن و یا زبان بدن استفاده میکنید به یاد ماندنی و درخشان باشد. به یاد داشته باشید که زیاده روی نکنید و تا حد ممکن افراد را به سمت خود بکشانید.
۱۱٫ استفاده از گذشته را فراموش نکنید
در جستجوی رابطهی هر کسی چون رئیس، مشتری و یا همکارتان باشید، طرف مقابل هر رابطهای را که در گذشته برایش سود داشته است دارد. حتی خود شما. پس، به دنبال گذشته او باشید تا بدانید چه تجربه و خاطره خوبی از فرد قبل شما داشته است و سعی کنید در ارزیابی برای تحریک او باشید.
۱۲٫ لذت را با درد مخلوط کنید
در مواقع کاری این بدان معنی است که باید از مودب بودن بیش از حد خودداری کنید. زیرا به صورت ناخواسته باعث خواهد شد فردی نا امن و کلاهبردار شناخته شوید. همانطور که صحبتی محترمانه دارید به صورت سرراست و قاطع نیز باشید.

۱۳٫ فضا بدهید
هنگامی طرف مقابلتان در طرف و جبهه شما است و به آن عادت کرده است با یک قدم عقب برگردید و او را مجذوب خود کنید. برای مثال، اگر میخواهید در شغل خود ترفیع داشته باشید و پیشنهاد شغلی را از شرکت رقیب دریافت کردهاید، به رئیس خود بفهمانید بسیار جدی به پیشنهاد رقیب فکر میکنید. حتی اگر واقعا این چنین نیست.
۱۴٫ استاد هنر حرکات جسورانه باشید
وقتی میدانید هدف خود را شکار کردید و وی به طور قاطع به شما علاقهمند است، هدف تهاجمی نهایی را انجام دهید و خواسته مورد نظر خود را بیان کنید. به جای اینکه اجتناب کنید و اوضاع بدتر شود، با یک بیان طبیعی و جسورانه آنچه را واقعا میخواهید تمام کنید. کاملا صریح بگویید که چطور میتوانید برای شرکتی که در آن متقاضی هستید، بسیار مناسب باشید. به مشتری خود بگویید که برای پیروزی در رقابت نیاز به خدمات شما دارد.
۱۵٫ هدف خود را جدا کنید
مردم وقتی به این تفکر باشند که از بقیه جدا هستند، آسیب پذیرترین هستند. وقتی متقاضی کار هستید، به گونهای بنویسید و صحبت کنید انگار که این شغل تنها شغلی است که تاکنون خواستهاید درخواست کنید. هنگام پیاده کردن خدمات خود، به گونهای باشد که مشتری احساس کند که انگار تنها کسی است که اهمیت دارد.

۱۶٫ مراقب پیامدها باشید
هنگامی که در اغواگری خود موفق شدید، تغییراتی از تاکتیکهای فوق را در درجات معین به کار گیرید تا ارتباط طرف مقابل را به کلی قطع نکنید و او شما را از اطرافیان قطع نکند.
امیدوارم موارد بالا بتواند به شما در موفقیت و رسیدن به هدف کمک کند. اینها هستند که تفاوت تفکر میان افراد موفق و ناموفق را مشخص میکنند. شما بهتر است بدانید قبل از هر چیزی فکر خود را راهی کنید و بعد زبانتان. البته در بسیاری از مواقع بهتر است شما با طرف مقابل سر راست و صادق باشید تا در آینده به مشکل بر نخورید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.