رازهای ارتباطات رهبران بزرگ

تبدیل شدن به یک رهبر بزرگ تنها زمانی امکانپذیر است که مهارت ارتباط را داشته باشید. این جمله را اشتباه برداشت نکنید که برای تبدیل شدن به رهبری بزرگ باید پر حرفی را در خود داشته باشید. برای درک بهتر برای رهبری با ارتباط موثر دنیا را همانند یک دانشگاه فرض کنید. در این دانشگاه درس میخوانید و از نخستین روزها به شما آموزش داده میشود تا به صورت مداوم انواع موارد را یاد بگیرید که تمامی این آموزشها به شما بستگی دارد. به صورتی که میتوانید چیزی بیشتر از دانشگاه یاد بگیرید. به شما یاد داده میشود روی هر چیزی چون بیان، کلمات، دستور زبان و …. تمرکز کنید. اما، برای تبدیل شدن به رهبر باید نکات بیشتر و ظریفتری را یاد بگیرید که کمتر کسی امکان یاد گرفتن دارد. برای همین در ادامه ما رازهای ارتباطات رهبران بزرگ را آماده کردهایم تا استفاده کنید.
مهارتهایی که رهبران بزرگ در برقراری ارتباط استفاده میکنند
اینکه حس آگاهی بالایی داشته باشید از ویژگیهای مشترک در بین افراد با ارتباطات موثر است. رهبران موفق با ارتباطات موثر کسانی هستند که هم خوب گوش میدهند و هم خوب حرف میزنند، علاوه بر اینها تمامی موقعیتها را در نظر دارند. این افراد در شخصیت شناسی بین مخاطبان خود و افراد گروه بسیار ماهر هستند، به حدی که میتوانند شخصیت آنها را حدس بزنند و بدانند تا چه میزانی مناسب برای کار در کنار هم هستند. از ویژگی رهبران کاریزماتیک این است که در کنار خوب حرف زدن زبان بدن را نیز برای مکمل و تاثیر بهتر استفاده میکنند. این افراد دارای هوش هیجانی خوبی هستند و بدون مجادله با محیط به خوبی کنار میآیند. اگر شما هم میخواهید بدانید مهارتهایتان در این زمینه برای رهبری بزرگ کامل شده است موارد زیر را در خود تقویت کنید.

۱٫ رو راست باشید
همه افراد جهان دوست دارند که در کنار کسی کار کنند که به نوعی دو رو نباشند و به آنها کاملا اعتماد داشته باشند. هنگامی مردم احساس کنند که یک رهبر شایسته اعتماد دارند، وقت خود را برای او صرف کرده و به نوعی تمامی مشکلات و خطرات مسیر را پذیرا هستند. ولی، در صورتی که رهبرشان دارای اعتبار و شخصیتی ضعیف و با عدم صداقت باشند هرگز نخواهند توانست پذیرای او باشند. از رازهای ارتباطات رهبران بزرگ روراست بودن است و تنها با آن خواهید توانست اعتماد افراد را جلب کنید. هر تصمیمی را که گرفتید روی آن محکم و قاطع باشید و شانه خالی نکنید. از همه مهمتر به خاطر داشته باشید که افراد در جایی که اعتماد وجود دارد بسیاری از موارد را خواهند بخشید، اما اگر اعتماد نباشد به راحتی کسی قابل بخشش نیست.
۲٫ با افراد دوستانه رفتار کنید
با افراد دوستانه رفتار کنید، به این معنی نیست که هر چیز و اتفاقی در کار را به تمامی افراد بگویید و بگذارید آنها خبردار شوند. منظور این است که ارتباطات خود را دو طرفه کنید. شما در حین تصمیمگیری لازم نیست که حتما به تنهایی صحبت کنید و بهتر است به افراد خود اهمیت دهید. حتما از این گونه اشتباهات رایج که به تنهایی تصمیم بگیرید و به دیگر افراد اهمیتی ندهید در جلسات دوری کنید. شما با اینکارها در حین صحبت کردن میتوانید افراد را به سمت نظرات خود بکشانید و مکالمه خود را زیبا و دلنشینتر کنید. اگر به مخاطبان خود که برایشان صحبت میکنید اهمیت ندهید کسی هم به صحبتهای شما اهمیت و گوش نمیدهد. در اینجا برخی از شما حتما میگویید بهتر است رابطه رئیس و کارمند بودن را حفظ کنیم. کلاسیک تئوری کسب و کار میگوید فاصل گرفتن از کارکنان و در سایه ماندن اجازه ارتباط واقعی را نخواهد داد و همین باعث خواهد شد هرگز ندانید که واقعا چه چیزی در ذهن آنهاست تا اینکه خیلی دیر شود که کاری در مورد آن انجام دهید.

۳٫ مشخص باشید چه هستید
یاد بگیرید با وضوح ارتباط برقرار کنید. یک شخص ساده بودن بهتر از شخصی پیچیده و گیج کننده است. کسی که ساده باشد برای افراد با امنیتتر است. زمانی به ارتباط با افراد میپردازید اهدافتان را در نظر داشته باشید و سعی کنید به چیزی که در نظر دارید برسید، این همان فرق بین تفکر افراد موفق با ناموفق است. البته شما باید به هدفهای دیگران هم اهمیت بدهید و هیچ وقت سعی نداشته باشید با کلک زدن پیروز شوید. جدا از اینها شانس برنده شدن زمانی افزایش پیدا میکند که به نوعی سریع و ساده باشید و فورا به اصل مطلب مراجعه کنید. افراد زمان برایشان بسیار مهم است و اگر زیاد طول بدهید حوصله آنها سر خواهد رفت.
۴٫ تمرکزتان را فقط به خود اختصاص ندهید
رهبران بزرگ که ارتباطات موثری دارند تنها تمرکز خود را در یادگیری و جمع آوری اطلاعات ندارند. این افراد در انتقال ایدهها، اولویت انتظارات، موارد الهام بخش و گسترش دیدگاه نیز مهارت دارند. نکته مهم این است که در هر تعاملی برای موفقیت باید قلبی صاف داشته باشید. وقتی واقعا در ارتباطات انرژی میگذارید و قصد کمک دو طرفه دارید بدانید برنده شدید. شاید بگویید اگر زیادی اهمیت دهید افراد از شما به نوعی سو استفاده میکنند. ولی بدانید قبل از توجه به نتیجه فکر داشتن ارتباطی درست مهمتر است. اگر در ارتباطات هر چیزی به تعادل برسد و به نیازها و خواستههای طرف مقابل تمرکز داشته باشید نتیجه خوبی خواهید گرفت.
۵٫ ذهنی باز داشته باشید
تقریبا در تمامی موارد اگر روی تفکرهای قدیم اصرار داشته باشیم و ذهن خود را به نوعی بسته نگه داریم فرصتهای جدید را محدود کردیم. از ویژگیهای رهبران بزرگ این بوده که دقیقه به دقیقه تفکرات خود را با سطح جدید هماهنگ میسازند. این رهبران با کمال میل به دنبال کسانی هستند تا عقاید و مخالفتهای خود را با دلیلهای قانع کننده به گوششان برای عملی کردن برسانند. من واقعا از اینکه چرا برخی افراد از دیدگاههای مخالف میترسند تعجب میکنم. با افرادی که با شما عقاید و راه حلهای مخالفی دارند گفت و گو کنید و بگذارید شما را به چالش بکشند. همین موارد است که به پیشرفت تبدیل میشود. مهم مخالفت این افراد نیست، مهم مایل به بحث بودن در مورد آن با ذهن باز و تبادل نظر است.

۶٫ به خوبی گوش دهید
اگر تنها صحبت کنید هیچ گفتگویی در راه نیست و در رسیدن به ایدههای بهتر و هدفی که دارید نتیجهای نخواهید داشت. یکی از مهمترین نکات جهت داشتن سخنرانی بهتر این بوده که هم صحبت کنید و هم گوش دهید نه اینکه به تنهایی سخنرانی داشته باشید. هر چه قدر گوش دهید بیشتر یاد خواهید گرفت، والا با حرف زدن فقط اطلاعات را انتقال خواهید داد و چیزی یاد نمیگیرید. گوش دهید و منتظر ارتقا مهارتهای خود برای برقراری ارتباط بهتر باشید.
۷٫ خودخواهی را با همدلی جایگزین کنید
هیچ کسی نخواهد توانست ویژگی درونی و اخلاقی را معامله کند. زمانی که شفافیت با همدلی و دلسوزی ارتباط برقرار میکند اتفاقات خوب بدست میآید نه اینکه خودخواهی و استکبار غرورآمیز. ارتباطات همدلانه سطحی از اصالت و شفافیت را نشان میدهند که متاسفانه امروزه کمتر وجود دارد. اگر با افرادی قابل اعتماد ارتباط برقرار کنید و به نوعی همدلی کنید بهتر از ارتباط با خودخواهی و توجه افراطی به خود است. هر چه شما و طرف مقابل رابطه خودخواهی داشته باشید به صورت شکنندهتر ارتباط خواهید داشت. درک این اصل ارتباطی همان چیزی است که باعث می شود عصبانیت به احترام و شک به اعتماد تبدیل شود.
۸٫ تمامی موارد را بخوانید
لحظهای وقت بگذارید و به هر رهبری بزرگی که به ذهن خطور پیدا میکند فکر کنید. خواهید فهمید که آنها در خواندن نوشتههای بین خطوط بسیار ماهر هستند. این رهبران توانایی درک بالا را دارند و تنها به موارد دیده توجه ندارند زیرا، بعضی از موارد گفته نمیشوند و باید ناگفته بمانند. به نظر میرسد در عصر ارتباط فوری، همه در عجلهاند تا آنچه را که در ذهن خود دارند برقرار کنند. این افراد نمیتوانند آنچه را که از ذهن دیگران حاصل میشود درک کنند. صفتهایی که رهبری ماهر را تشکیل میدهد در ذهن خود تصور کنید، این افراد برای مواردی که دیده و شنیده نمیشوند توانایی بالایی دارند. باید به افراد و جامعه خود توجه داشته و به آنها نزدیک شوید تا پیشرفت داشته باشید.
تمامی موارد گفته شده و بسیاری دیگر میتوانند برای برقراری ارتباطات در زمانهای مختلف استفاده شوند. شما همچنین برای بهتر شدن خواهید توانست استفاده از زبان بدن برای برقراری ارتباط را فراموش نکنید و مکمل موارد گفته شده کنید. در حین برقراری ارتباط کمی فکر کنید و در مورد رساندن پیام مطمئن شوید تا به صورت صحیح باشد. این را هم فراموش نکنید که احساس تعامل با دیگران را در ارتباط داشته باشید، به صورتی که تنها برای خودتان نباشد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.