جملاتی که افراد موفق به کار نمیبرند

زبان انسان یکی از تاثیر گذارترین قسمتها است که میتواند منجر به موفقیت یا شکست فرد شود. شما با استفاده از کلماتی که میگویید خواهید توانست علاوه بر دفتر و خانه خود حتی شهر، کشور و یا کل دنیا را دگرگون و تحت تاثیر قرار دهید. در این میان بهتر است برای رسیدن به موفقیت قادر به استفاده از آن باشید و به خوبی کنترلش کنید. این کار به راحتی امکانپذیر است. به صورتی که شما تنها باید از برخی کلمات و جملات که خواهد توانست شما و موقعیتتان را به خطر بیاندازد دوری کنید، که با تمرین کردن و کمی تفکر امکان پذیر است. “بهتر است همیشه قبل از حرف زدن فکرتان را یک قدم جلوتر از زبان راه ببرید.”
جملاتی که در موفقیت تاثیر منفی میگذارند
کلماتی هستند که نباید هیچوقت در محل کار از آنها استفاده کنید. این کلمات دارای قدرت ویژه و خاصی هستند. آنها به صورت قدرتمند با توجه به اینکه عین واقعیت نیز هستند خواهند توانست شما را بد جلوه دهند. چیزی که آن را بدتر میکند این بوده که زمانی بر زبانتان بیایند دیگر نخواهید توانست کاری بکنید و به نوعی زمان را به عقب برگردانید. منظور لغزشهای زبانی تکان دهنده، شوخیهای خارج از حد و یا موارد سیاسی نیست. این موارد نیستند که فقط شما را بد نشان میدهند. غالبا موارد جزئی و ظریفتر بیشتر به شما آسیب خواهند زد. همانهایی که باعث نشان دادن شما به صورت بی کفایت و ناشایست و بدون اعتماد به نفس میشوند.
مهم نیست که شما چقدر با استعداد باشید یا چه کارهایی انجام دادهاید، عبارات خاصی وجود دارد که فورا شیوه دید مردم را نسبت به شما تغییر میدهد و میتواند برای همیشه شما را تحت تابش منفی قرار دهد. این عبارات آنقدر با پیامدهای منفی همراه است که در زمان کوتاهی روی کار افراد هم تاثیر منفی خواهد گذاشت. اگر میخواهید بدانید جملاتی که افراد موفق به کار نمیبرند کدامها هستند تا شما نیز از آنها دوری کنید در ادامه با ما بمانید.

۱٫ این روالی است که همیشه انجام شده است
تحولات ناشی از فناوری چنان سریع اتفاق میافتد که حتی یک روند شش ماهه نیز میتواند قدیمی حساب شود. گفتن جمله “این روالی است که همیشه انجام شده است” نه تنها باعث میشود شما تنبل و مقاوم در برابر تغییرات باشید، بلکه میتواند رئیس شما را به این سوال برساند که چرا خود سعی نکردهاید روال را بهبود بخشید. اگر واقعا کارهایی را طبق روال انجام میدهید که همیشه انجام شده است، مطمئنا روش بهتری وجود دارد که شما با مقاومت در برابر تغییر انجام ندادید.
۲٫ تقصیر من نیست
این هرگز فکر خوبی نیست که تقصیرات را به گردن دیگران بیاندازید. باید مسئول باشید. چنانچه در کاری حتی کوچکترین دخالت و نقش را داشتید و اتفاقی افتاده است باید مسئولیت را قبول کنید این از عادات افراد موفق است که میتواند منجر به پیروزی شما شود. اگر نه، این چنین نیست و نقشی نداشتید توضیحی از اتفاق افتاده به صورت بی طرفانه ارائه دهید. به واقعیتها پایبند باشید و به رئیس و همکاران خود اجازه دهید نتیجهگیریهای خود را درباره اینکه چه کسی مقصر است انجام دهند. لحظهای که انگشت خود را به عنوان مقصر به سمت کسی دراز میکنید، لحظهای است که افراد شما را به عنوان شخصی که فاقد پاسخگویی برای اعمال خود و مسئولیت است، میبینند. این رفتار باعث عصبانیت و آزار افراد میشود. برخی از کار کردن با شما در کل پشیمان و منصرف خواهند شد، و برخی دیگر وقتی موردی اشتباه پیش میرود قبل هر چیزی شما را مقصر خواهند دانست.
۳٫ نمیتوانم
“نمیتوانم” همان مترادف “تقصیر من نیست” است. افراد علاقهای به شنیدن کلمه “نمیتوانم” ندارند. زیرا، این مورد از نظر افراد معنی ” من انجام نمیدهم” را میدهد. “نمیتوانم” یعنی شما نمیخواهید مسئولیتی را بر عهده داشته باشید که برای تمام کردن کار لازم است. اگر واقعا نمیتوانید کاری انجام دهید، زیرا واقعا مهارتهای لازم را ندارید، بهتر است به دنبال یک راه حل جایگزین برای ارائه باشید. به جای گفتن کاری که “نمیتوانید” انجام دهید، از آنچه که “میتوانید” انجام دهید بگویید. به عنوان مثال؛ به جای گفتن “من نمیتوانم امشب تا دیر وقت بمانم” بگویید “من میتوانم فردا صبح زود بیایم. این بهتره؟ ” به جای “من نمیتوانم این محاسبات را انجام دهم ” بگویید “من هنوز نمیدانم چگونه این نوع محاسبات را انجام دهم. آیا کسی هست که بتواند به من نشان دهد تا بتوانم دفعه دیگر این کار را انجام دهم؟ ”

۴٫ این عادلانه نیست
همه می دانند که زندگی منصفانه نیست. گفتن “عادلانه نیست” نشان میدهد که شما انتظار دارید زندگی عادلانه باشد، ولی نیست، همین باعث میشود که شما نابالغ و ساده لوح به نظر برسید. اگر نمیخواهید خود را بد جلوه دهید، باید به واقعیتها پایبند باشید، فردی مفید باشید و به نوعی تعبیر و تفسیر خود را از این موضوع دخالت ندهید. اگر به این کار خود ادامه دهید استرس خود را افزایش داده و اعتماد به نفس خود را از دست میدهید. برای کاهش استرس و تنش و در نتیجه خلاص شدن از موارد منفی به عنوان مثال؛ شما میتوانید بگویید “من متوجه شدم که شما آن پروژه را که من میخواستم به فرد دیگری اختصاص دادهاید. آیا امکان داره دلیلش رو بدونم؟ من میخواهم بدانم که چرا فکر کردید من برای انجام پروژه مناسب نیستم ؟
۵٫ این در حیطه شغلی من نیست
این عبارت اغلب طعنه آمیز باعث میشود طوری به نظر برسید که انگار شما میخواهید تنها به خاطر حقوقتان کار را انجام دهید. به صورتی که نه بیشتر باشد و نه کمتر. اگر امنیت شغلی را بخواهید، این طرز فکر اصلا خوب نیست. اگر رئیس شما بخواهد کاری را انجام دهید که احساس میکنید برای موقعیت شما نامناسب است (بدون مشکل با اخلاقیات)، بهترین عمل این است که با اشتیاق انجام دهید. ولی بعدا، گفتگوی را با رئیس خود ترتیب دهید تا در مورد نقش خود در شرکت و اینکه آیا توضیحات شغلی شما به روز رسانی نیاز دارد یا خیر، صحبت کنید. این مورد تضمین میکند که کوچک دیده نشوید. همچنین به شما و رئیس این امکان را میدهد تا درک خوبی از آنچه باید و نباید انجام دهید داشته باشید.
۶٫ این ممکن است ایده احمقانه باشد / میخواهم یک سوال احمقانه بپرسم
این عبارات بسیار منفعل فورا اعتبار شما را از بین میبرد. حتی اگر بعد این اصطلاحات یک ایده عالی ارائه دهید، باز نشان میدهند که شما اعتماد به نفس ندارید، این باعث میشود افرادی که در حال گوش دادن به شما هستند نیز اعتماد خود را نسبت به شما از دست دهند. بدترین منتقد خود نباشید. اگر به سخنان خود اطمینان نداشته باشید، هیچ کس دیگری نخواهد داشت. اگر واقعا چیزی را نمیدانید بگویید “من الان آن اطلاعات را ندارم، اما در صورت کامل کردن اطلاعات به شما خبر میدهم”

۷٫ سعی خواهم کرد
“سعی خواهم کرد” هم مانند “فکر کردن” آزمایشی میباشد و نشان میدهد که شما به توانایی خود در انجام کار اطمینان ندارید. مالکیت تواناییهای خود را داشته باشید. اگر از شما خواسته شده است کاری انجام دهید، یا متعهد به انجام آن باشید یا قادر به انجامش نیستید یک جایگزین را پیشنهاد دهید، اما نگویید که سعی خواهید کرد. زیرا با گفتن این کلمه به نظر میرسد مثل همیشه سخت تلاش نخواهید کرد.
۸٫ فقط یک دقیقه طول میکشد
گفتن اینکه فقط یک دقیقه طول میکشد مهارت های شما را تضعیف میکند و به شما این احساس را میدهد که شما در انجام کارها عجله میکنید. اگر به معنای واقعی کلمه کار را در ۶۰ ثانیه انجام میدهید، احساس راحتی داشته و بگویید که انجامش طولی نمیکشد. اما به طرزی بیان نکنید که انگار میخواهید در انجام کار مورد نظر عجله کنید.
۹٫ از این کار متنفرم
آخرین چیزی که هر کسی میخواهد در محل کارش بشنود این است که کسی شکایت کند چقدر از شغل خود متنفر است. انجام این کار شما را به عنوان یک فرد منفی برچسب میزند و روحیه گروه را پایین میآورید. کارفرمایان سریع کسانی که باعث از بین بردن روحیه افراد میشوند را شناسایی میکنند. آنها میدانند که همیشه تعویضهای خوبی برای افراد مشتاق جهت جایگزین شدن با افراد منفیباف وجود دارد.

۱۰٫ تنبل/ بی کفایت/ نالایق است
هیچ اظهارنظری به صورت توهین آمیز با جنبه مثبت در مورد همکاران وجود ندارد. اگر اظهارات شما دقیق باشد، همه از قبل این را میدانند، بنابراین نیازی به ذکر آن نیست. اگر اظهارات شما نادرست است، شما کسی هستید که مانند یک فرد احمق و بی کفایت به نظر میرسید. همیشه در هر مکان کاری افراد بی ادب و ناتوانی وجود دارند و احتمال این وجود دارد که همه بدانند که هستند. اگر شما این توانایی را ندارید که آنها را بهبود یا اخراج کنید، با پخش اینکه آنها نالایق هستند چیزی عوض نمیشود. اعلام بی کفایتی همکارتان به دیگران به مانند تلاشی بی فایده و الکی برای بهتر جلوه دادن خودتان است. این رفتار را اصلاح کنید چون در غیر این صورت گریبان شما خواهد شد و افرادی لایقتر از شما از بی لیاقتی شما حرف خواهند زد.
نتیجه استفاده از این جملات باعث خواهد شد شما فردی بد گو و نالایق تبدیل شوید و افراد نسبت به شما احساس بدی داشته باشند. بهتر است تا میتوانید از گفتن این موارد در محل کار جلوگیری کنید و به دنبال مواردی باشید که به شما در جذب انرژی مثبت در روز کمک کند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.