برندسازی برای پزشکان – بخش اول
برندسازی شخصی برای پزشکان
چه کسی می خواهد یک پزشک ، ارائه دهنده خدمات و یا دندانپزشک برند باشد؟
در طول سال های اخیر که به عنوان مشاور با متخصصین مختلفی صحبت کرده اماکثر آنها نمی توانند یک ویژگی منحصر به فرد در خود بیابند که ازآن بتوانند برای برند سازی خود استفاده کنند.هر متخصصی یا هر پزشکی می تواند درباره ی تخصص ، کارکنان و یا محیط کارش اطلاعاتی و ویژگی های خاصی را به ما ارائه کند. اما متاسفانه، در بسیاری از موارد، آنها نمی توانند این ویژگی را به یک نام تجاری متمرکز کنند ، بنابراین در دید عموم مردم، این پزشکان ناشناخته و به اصطلاح همچون وانیل ساده ای باقی مانده اند.
چرا باید مراقب باشید ؟
کاملا واضح و مشخص است که برند سازی دارای مزایای ملموسی برای شماست. مردم با خوشحالی برای یک نام تجاری یا برند شناخته شده در مقابل یک جایگزین عمومی حاضرند مبلغ بیشتری پرداخت کنند. به عادات خرید خود و خانواده تان نگاه کنید. شما روزانه محصولات متنوعی را مانند یک بسته نرم افزاری ، نوشابه های ، حوله کاغذی ، مواد شوینده، انواع حوراکی ها را خریداری می کنید . اما آیا شما خیلی اختصاصی عمل می کنید؟ مسلما اینگونه نیست و برای اینگونه خریدها شما نیز بالطبع مانند عموم مردم عمل خواهید کرد و سعی می کنید از برندهای شناخته شده استفاده کنید.
چرا چنین است؟ از آنجا که شما، چه آگاهانه یا ناخودآگاه ، فرض می کنید که کیفیت محصولی با نام تجاری معتبر بهتر است. بیماران شما هم به همان شیوه فکر می کنند. در واقع، اگر شما و کارکنان دفترتان را از چانه زدن بیش از حد بر سر امو مالی و مبلغ با بیماران و مراجعان خسته شده اند، شما می توانید با ایجاد ارزش افزوده موضوع پول را از دایره بحث ها خارج کنید.
- مردم خرید مارک را ترجیح می دهند زیرا مارک ها ( برندها ) احتمال خطر را کاهش می دهد. مصرف کنندگان می دانند که تبلیغ کنندگان مقدار پول زیادی بر روی ایجاد مارک تجاری سرمایه گذاری می کنند .و وقتی مصرف کننده یک برند را انتخاب کرد و نسبت به آن اعتماد کرد به سختی حاضر است مارک مورد علاقه خود را عوض کند و به سمت مارک جدید گرایش پیدا کند.و به احتمال بسیار زیاد اگر مردم از یک برند رضایت داشته باشند و آن برند منافع آنها را برآورده کند قطعا تا مدتها به آن مارک وفادار خواهند ماند.
- مردم مارک ها را برای ایجاد شخصیت و پرستیژ خریداری می کنند. گاهی اوقات مردم پول بیشتری برای یک محصول خرج می کنند فقط به این دلیل که آن مارک گران تر است. مثلا مارک هایی مانند مرسدس بنز و رولکس. در حالی که برای تعداد نسبتا کمی ازپزشکان یا دندانپزشکان این وضعیت ایجاد می شود. که مردم حاضر باشند برای استفاده از خدمات یا محصولات آنها پول بیشتری پرداخت کنند .به عنوان مثال، تعداد معدودی می توانند با عناوین زیر شناخته شوند “دندانپزشک ستاره های سینما ” ویا ” کارشناس تلویزیون کارشناسان برجسته در سراسر کشور”.
- مردم بیشتر و عاشقانه تر به یک نام تجاری که آن را دوست دارند و به آن اعتماد دارند مراجعه می کنند. در حقیقت مارک های بزرگ تلاش می کنند به نقطه ای از وفاداری در بین طرفداران خود برسند که در آن نقطه مصرف کننده خود را با آن برند می شناسد و به دیگران می شناساند و در واقع خود را با آن برند معرفی می کند. به اطراف خود نگاه کنید به طور قطع افرادی را خواهید دید که برچسب های خاصی را بر روی ماشین یا دیوار دفتر و خانه ی خودشان چسبانده اند و در واقع نه تنها عاشق آن برند هستند بلکه به عنوان وکیل مدافع آن نیز نقش ایفا می کنند. یا مثلا از یک برند خاص محصولات خود را تهیه می کنند و همواره سعی می کنند آن محصول را به دیگران نشان دهند مثلا شخصی که از گوشی آیفون استفاده می کند خواه ، ناخواه با نشان دادن برند و لوگوی شرکت اپل سعی دارد جایگاه خود را بین دیگران متمایز کند و جایگاه ویژه ای برای خود تعریف نماید.و همواره از برند خود حمایت می کند. این مساله در بیشتر موارد صدق می کند و شامل محصول یا خدمات خاصی نمی شود. به نظر شما این عالی نیست که بیماران شما نیز به این سطح از وفاداری برسند که خودشان را با برند شما به دیگران معرفی کنند؟
- شما می توانید از طریق نام تجاری شهرت خود را ساخته و به رشد آن سرعت ببخشید.از آنجا که شهرت شما با ارزش ترین دارایی شما است، آیا شما مایل هستید تا نام تجاری خود را بسازید؟ شما باید به جای منفعلانه انتظار و امید داشتن برای کسب شهرت خوب در طول سالهای کاریتان هم اکنون فعالانه وارد عمل شود. شما می توانید با یک برندسازی هدفمند شهرت خودتان را بسازید و آن را توسعه دهید.
- شما می توانید از طریق نام تجاری گروه های مختلفی را به سوی خود جذب کنید. پزشکان زرنگ و دانا سعی نمی کنید تا همه را به کسب و کار خود جذب کنند. در عوض، آنها بیماران و گروه هایی از مردم را که خود می خواهند مورد هدف قرار می دهند. (به عنوان مثال، بیماران تزئینی گرا، جوانان ، سالمندان، مادران ، پرستاران، معلمان، و غیره). برند سازی می تواند به شما کمک کند تا دقیقا مخاطبانی که می خواهید را به سوی خود جذب کنید.
- برند سازی به شما یک مزیت رقابتی می دهد. در یک بازار رقابتی، که رقبای زیادی برای شما وجود دارد و همگی برای بدست آوردن مشتریان بیشتر تلاش می کنند شما نیز باید در این بازار ایستادگی کنید و به طور مثبت و موثر نسبت به متمایز کردن خودتان از سایرن در آن بازار اقدام کنید. و برای این ایجاد تمایز برند سازی به کمک شما می آید..
- سازمانی که برند سازی کرده و به عنوان مارک شناخته شود دارای ارزشی بسیار بیشتر نسبت به یک سازمان معمولی است که اقدامی در راستای برند سازی انجام نداده است.با توجه به دلایلی که مورد بحث قرار دادیم ، یک فعالیت برند سازی شده نسبت به فعالیت های برند سازی نشده اغلب لحاظ اقتصادی بسیار بهتر عمل خواهد کرد.علاوه بر این، محصول یا خدماتی با شهرت بزرگ و دارای سیستم های بازاریابی منظم و منسجم باقیمت های بهتری می تواند فروش ایجاد کند.
بخش دوم این مقاله را از لینجا بخوانید : برندسازی برای پزشکان – بخش دوم
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.