۱۰مورد از اسرار افرادی که به خوبی دیگران را متقاعد میکنند

۱۰ مورد از اسرار افرادی که به خوبی دیگران را متقاعد میکنند
متقاعد سازی و متقاعد کردن دیگران در زندگی روزمره بسیار است و میتواند منجر به پیشرفت و موفقیت در کسب و کار و زندگی شود. اینکه شما رئیس خود را متقاعد کنید تا روی پروژه خاصی سرمایهگذاری کند و یا نه کودک پیش دبستانی خود را متقاعد کنید که قبل خواب مسواک بزند مهارتی است که برای موفقیت شما در زندگی مؤثر است. افراد متقاعد کننده توانایی غیرمترقبه ای دارند که شما را به سمت آنچه در نظر دارند متمایل سازند. به صورت کلی سلاح مخفی این افراد خود را در دل دیگران جای کردن است. این افراد کاری خواهند کرد که شما به سمت نظراتشان بروید و شیفته نظرات و خود آنها نیز بشوید.
چگونه افراد را متقاعد کنیم؟
برای بسیاری از افراد ممکن است متقاعد سازی و ترغیب کلمهای منفی باشد که مثلا شما فروشندهای را ببینید تا با وانمودی بهترین دوست قصد در ترغیب خریدار برای کلاهبرداری دارد، یا نه بدتر برخی از رهبران حیله باز و بد در تلاشند تا گروهی خلافکار را برای خود بسازند. اما، این چنین نیست و متقاعد سازی از موارد مهم زندگی روزمره است تا بتوانید برای پیروزیهایی که نیاز دارید استفاده کنید. این مورد میتوانید برای افزایش دستمزد ، قیمت پایین برای خرید خانه جدید یا به عهده گرفتن پروژه دلخواه و … باشد.
حال، ممکن است سوالات این چنین با خود داشته باشید که، چگونه برخی از افراد به شکل باورنکردنی در متقاعد کردن دیگران ماهر هستند؟ آیا این مهارت مختص افراد خاصی است و یا نه هر فردی میتواند این ویژگی را داشته باشد؟ راههای آسان متقاعد کردن دیگران در محل کار و یا در خانه چیست؟ با مطالعه تاثیرگذارترین رهبران سیاسی، اجتماعی، تجاری و مذهبی، اسراری که آنها به صورت مشترک برای متقاعد سازی دیگران دارند آماده کردهایم تا بتوانید در خود تقویت و به فردی متقاعد کننده و تاثیر گذار تبدیل شوید.

آنها مخاطبان خود را میشناسند
افراد ماهر در متقاعد کردن، مخاطب خود را به صورت کامل میشناسد و از این دانش برای صحبت با زبان او استفاده میکنند. اگر مخاطب فردی خجالتی باشد، پس با لحنی آرام سر صحبت را با او باز میکند. ولی اگر فرد پرجنب و جوش باشد، به صورت تهاجمی و پرانرژی با او صحبت خواهد کرد. هر کسی با دیگری فرق دارد و باید بدانید برای گفتگو باید راه خودش را پیمود. اگر بتوانید بسیار ظریف کار خود را انجام دهید حرفهایتان به گوش مخاطب رسیده و او را به چیزی که میخواهید متقاعد میکنید.
با افراد اتصال پیدا میکنند
اینکه کسی بداند شما چه نوع انسانی هستید، راحتتر حرفتان را قبول کرده و در نتیجه متقاعدش میکنید. در این رابطه آزمایشاتی توسط دانشگاه استنفورد انجام شده است. در این تحقیق از دانشجویان خواسته شد تا با هم در سر کلاس توافقاتی کنند. در اولین مرتبه دانشجویان بدون هیچ گونه دستوری توانستند ۵۵ درصد مذاکرههای خود را با موفقیت پایان دهند. در دومین مرحله، از دانشجویان خواسته شد تا قبل مذاکره مواردی را از شخصیت خود در اختیار مخاطبشان قرار دهند و همین باعث شد تا موفقیت به ۹۰ درصد افزایش پیدا کند.
نکته اصلی در این مورد خودداری از گیر افتادن در قبل و بعد بحث است. کسی که با او در حال حرف زدن هستید آدم است نه یک حریف یا هدف. مهم نیست که گفتههای شما تا چه میزان قانع کننده باشد، اگر قادر نباشید با مخاطب رابطه انسانی تشکیل دهید هیچ راهکاری برای بالا بردن نفوذ کلام موثر نخواهد بود.

آنها فشار نمی آورند
افراد متقاعد کننده ایدههای خود را محکم و با اعتماد به نفس بالا، بدون اینکه تهاجمی یا تحت فشاری قرار دهند، بیان میکنند. اگر قرار باشد حرفی را با درگیری و زور به طرف بفهمانید ارزشی ندارد. این موارد تنها باعث فراری دادن طرف مقابل خواهد شد نه متقاعد کردن او. فردی که خوش صحبت باشد میداند که زیاده خواهی تنها به هیچ میرسد و برای حفظ جایگاه فعلی باید خونسرد و با آرامش باشد. آنها به شدت موضع گیری نمیکنند، زیرا میدانند ظرافت چیزی است که در درازمدت برنده میشود.
اگر دیدید طرف مقابل شما پرخاشگری میکند با حفظ اعتماد به نفس آرام باشید. عجول و لجباز نباشید و بدانید که اگر ایده شما واقعا خوب باشد با زمان دادن به آنها نتیجه خواهید گرفت.
آنها ترسی ندارند
از طرف دیگر، شما باید ایدههای خود را به گونهای سوالی بیان کنید که گویی نیاز به تایید آنها دارد. در صورت اینکه خجالتی هستید ایدههایی که دارید را به شکل خبری و یا دانستنیهای جالب بیان کنید تا طرف مقابل را به فکر ببرید. همچنین مقدمات را از سخنرانی خود حذف کنید. وقتی میخواهید متقاعد کننده باشید، جایی برای “من فکر نمیکنم” یا “این امکانش هست که” وجود ندارد.
از زبان بدن مثبت استفاده میکنند
برای متقاعد سازی میتوانید ذهن مخاطب را درگیر خود کنید. برای اینکار از لحن صدا و برقراری ارتباط با زبان بدن استفاده کنید. اگر بتوانید از لحنی مشتاق، دستهای باز از هم، برقراری ارتباط چشمی و تمایل بدن به سمت فردی که با او در حال صحبت هستید، استفاده کنید، یعنی زبان بدن مثبت را رعایت کردید. زبان بدنی مثبت مخاطبین را درگیر کرده و آنها را متقاعد خواهد کرد که آنچه میگویید معتبر است. پس از اسرار خوش صحبتی برای افراد متقاعد زا این بوده که “چگونه گفتن از چه چیزی گفتن مهمتر است”
آنها واضح و مختصر هستند
افراد متقاعد کننده قادر به برقراری ارتباط سریع و واضح برای ایدههای خود هستند. وقتی درباره آنچه صحبت میکنید قاطعانه عمل کنید، توضیح دادن آن برای کسانی که درک کافی ندارند بسیار جالب و آسان خواهد بود. یک استراتژی خوب در اینجا این بوده که، موضوع خود را آنقدر خوب بشناسید و مسلط باشید که بتوانید آن را برای کودکی توضیح دهید.
آنها اصیل هستند
اصیل و با صداقت بودن از ضروریات فرد متقاعد کننده و خوش صحبت است. هیچ کسی فرد و یا حتی جنس جعلی دوست ندارد. مردم به سمت افراد واقعی گرایش مییابند زیرا میدانند که میتوانند به آنها اعتماد کنند. باور داشتن به فردی که نمیدانیم چه جور انسانی است و چه احساسی دارد واقعا دشوار است.
افراد متقاعد کننده میدانند که چه جور آدمی است. آنها به اندازه کافی به خود اعتماد به نفس و اطمینان دارند که از بیان خود خجالتی نکشند. با تمرکز بر روی آنچه شما را فردی خوشحال میکند میتوانید چندین برابر جذاب و خوش صحبتتر از زمانی خواهید شد که سعی کنید فردی قلابی باشید تا نظر افراد را به خود جلب کنید.

نظرات دیگران را تایید میکنند
یکی از روشهای کاربردی در مذاکره و همچنین ترغیب دیگران این است که در مواردی ار بحث نظرات طرف را نیز تایید کنید. بپذیرید که استدلال شما کامل نیست و در برخی از موارد حق با مخاطب است. اینکه شما نظر دیگران را تایید کنید نشانه بر روشنفکری و اراده بالای شما برای بهتر شدن دارد. با این کار میخواهید مخاطبان بدانند که شما به بهترین دلایل آنها علاقه دارید. بهتر است از عباراتی چون “حق با شماست، کاملا منطقیه” استفاده کنید تا اینکه از جملاتی چون “اوکی، حتما درست میگی” استفاده کنید.
این نشان میدهد که شما به طور جدی به آنچه میگویند گوش میدهید، و فقط ایدههای خود را بر آنها تحمیل نمیکنید. افراد متقاعد کننده به دیگران این اجازه را میدهند که به عقاید خود حق داشته باشند و با این عقاید معتبر رفتار کنند. آنها این کار را انجام میدهند زیرا این امر احترام را نشان میدهد.
متقاعد سازی
آنها سوالات خوبی میپرسند
بزرگترین اشتباهی که مردم هنگام صحبت کردن مرتکب میشوند، این است که به جای خوب گوش کردن به نظرات و حرفهای مخاطب، به دنبال تمرکز روی جمله بعدی هستند که باید بزنند. اصلا گوششان مشکلی نداشته و تمامی کلمات را نیز به خوبی میشنوند، فقط صبر مافی ندارند تا معنی جملات را به خوبی تجزیه و تحلیل کنند.
یک روش ساده برای جلوگیری از این مورد، سوال کردن درباره چیزهایی است که میگوید. افرا دوست ندارند بفهمند به حرفهایشان گوش داده نمیشود. این گونه سوال کردن باعث میشود تا طرف مقابل بداند نه تنها به صحبتهایش گوش میدهیم، بلکه آنقدر اهمیت میدهیم که اگر در جایی حرفش را گم کردیم با سوال کردن خود را به آن برسانیم. تعجب خواهید کرد که چقدر احترام و قدردانی را فقط با پرسیدن سوال به دست میآورید.
آنها تصویر سازی میکنند
تحقیقات نشان میدهد که افراد به مراتب با تصویر سازی بیشتر ترغیب میشوند. افراد متقاعد کننده با استفاده از تصاویر ذهنی قدرتمند که دارند از این امر سرمایهگذاری کرده و در حین صحبت استفاده میکنند. وقتی تصاویر واقعی در دسترس یا مناسب نباشند، افراد متقاعد کننده داستانهای واضحی را بیان میکنند که زندگی را در ایدههای خود دوباره میسازد. داستانهای خوب تصاویری را در ذهن گیرندگان ایجاد میکنند که به راحتی قابل ارتباط هستند و فراموش کردن آنها دشوار است.

برداشت اولیه خود را قوی رها میکنند
تحقیقات نشان می دهد که بیشتر افراد در هفت ثانیه اول ملاقات با شما تصمیم میگیرند که آیا شما را دوست داشته باشند یا نه. آنها سپس بقیه مکالمه را که از ۷ ثانیه به بعد است با خود درگیرند که آیا تصمیم گرفته شده درست است یا نه. اما اگر با این مورد کاملا آگاهانه برخورد داشته باشید میتوانید مزیتی به حساب آید تا در قابلیت دوست داشتن و توانایی ترغیب خود سودهای کلانی کسب کنید. موارد اولیه که باید رعایت کنید زبان بدن مثبت است. نکاتی که باید برای قدرت بیشتر از زبان بدن استفاده کنید عبارتند از: حالت ایستادن یا نشستن قدرتمند، چگونه دست دادن، لبخند زدن، باز بودن شانه ، ارتباط چشمی . اینها کمک خواهد کرد که اولین تصور شما حالت خوبی داشته باشد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.