آیا شما لیاقت ترفیع گرفتن را دارید؟

هیچ وقت دیر نیست که به رئیس خود نشان دهید شایسته ترفیع هستید. شاید چند سال است که در شغل و مقام ثابتی مشغول به کار هستید و با توجه به توانایی و مهارتهایی که دارید بر این نظرید تا جابجایی و پیشرفتی داشته باشید و انتظار دارید با اینکار شغل رویایی خود را پیدا کنید. شاید شما چندین بار ناامید شدهاید که سایر افراد چرا از شما جلوترند. به هر دلیلی، که میخواهید ترفیع و ارتقا داشته باشید، ابتدا باید مطمئن شوید که آماده حرکت به جلو هستید. به عبارت دیگر، باید مطمئن شوید که رئیس اینگونه دید به شما دارد. همانطور که استیو مارتین میگوید: ” به اندازهای خوب باشید که نتوانند شنا را نادیده بگیرند”.
راههایی که نشان میدهد شایسته ترفیع هستیم
آنتونی گرینوالد در دانشگاه واشنگتن بیش از هر کسی سوگیریها را مورد مطالعه قرار داده است و یافتههای تحقیق او پیامدهای عمدهای در توانایی شما برای ترفیع دارد. مطالعات اخیر وی نشان میدهد که، سوگیریها ناخودآگاه محل کار ثابت و معمولا تغییری ندارند و روسا نیز از این موارد خواه آگاه یا ناآگاه پیروی میکنند. گرین والد میگوید: “مردم ادعا میکنند که میتوانند سوگیریها را از بین ببرند. البته بدون مدرک این ادعا را دارند”. هنگامی که نوبت به ارتقاء رسید، باید خود را به شکلی ارائه کنید که با سوگیریهای رئیس در مورد عواملی که فرد را مناسب ترفیع میداند هماهنگ باشید. شما در حال حاضر که تلاش خود را انجام دادهاید. بنابراین چرا تلاش خود را به گونه ای انجام نمیدهید که شانس برای به دست آوردن موقعیت مورد نظر افزایش پیدا کند؟
در حالی که احتمالا این کار کمی دستکاری کننده موقعیت به نظر میرسد. ولی، چندین کار ساده وجود دارد که می توانید برای نشان دادن کار خود و اطمینان از ارتقاء انجام دهید. اقدامات زیر به سوگیریهای ذاتی رئیس در مورد ارتقاء جذابیت میدهند. پس در صورت تمایل در ادامه این مطلب توسط آکادمی کاریزما همراه باشید.

۱٫ مرزهای خود را تعویض کنید
هر کسی ( تقریبا هر کسی) میتواند آنچه را که از او میخواهند انجام دهد. ولی، برای ارتقاء، باید بالاتر و فراتر از آن برود. انجام مسئولیتهای مختلف بدون اینکه از شما خواسته شود نه تنها راه خوبی برای نشان دادن اخلاق کاری، انرژی و مهارتهای شماست، بلکه به رئیس شما نشان میدهد که آماده هستید (و توانا) تا دامنه خود را گسترش دهید. هنگامی که بیش از حد معمول عمل میکنید، به رئیس شما کمک کند تا فکر کند که شما میتوانید نقش بزرگتری داشته باشید. این مورد شامل نشان دادن و قبول پیشنهادات نوآورانه حتی با خطرات میباشد. بنابراین نه تنها شغل خود را ترک نمیکنید بلکه، میتواند کمک کند تا بدون تغییر شغل حقوق خود را افزایش دهید و با پول بیشتر ارتقا هم داشته باشید.
۲٫ خیلی غیر قابل تعویض نباشید
بیشتر مردم در این امر ناکام هستند. البته، انجام بالاترین عملکرد بدون در نظر گرفتن موقعیتی که در آن هستید همیشه بهترین ایده است. نکته مهم در اینجا این نیست که در موقعیت خود برای داشتن تعویض و ارتقا به تنها فردی دیده شوید که میتواند با تواناییهای خاص وظایف لازم را انجام دهد. در این صورت، رئیس شما به این نتیجه میرسد که ارتقا شغلی شما به دردسر پیدا کردن کسی که قادر باشد جای شما را بگیرد نمیارزد. اینکه به پرورش دیگران برای ارائه بالاترین عملکرد در شغل فعلی بپردازید بهترین راه برای برقراری تعادل و همزمان اثبات این بوده که برای شغلی با مسئولیت بیشتر آمادگی دارید. اینکه احتکار دانش را نادیده بگیریم نیز به همان اندازه وسوسه انگیز است، ولی این خوب نیست. در عوض، به این اطمینان داشته باشید که افراد دیگری نیز هستند که میدانند چگونه جنبههای مهم کار شما را انجام دهند. به علاوه، آموزش یک مهارت رهبری مهم است. بنابراین، علاوه بر کاهش نگرانیهای رئیس در مورد پیدا کردن جایگزینی برای شما، نشان میدهید که میتوانید مسئولیت با موقعیت پیشرفتهتری را به عهده بگیرید.
۳٫ نشان دادن هوش هیجانی (EQ)
ممکن است به مانند فردی نابغه دمدمی مزاج در موقعیتهای اول دور شوید. اما هرگز بدون هوش هیجانی از آن عبور نمیکنید. اگر از افرادی هستید که با بهم ریختن اوضاع ناراحت میشود، در حین قرار گرفتن افراد در مقابل خود اعصابتان به هم میریزد، و با آه و ناله از اتاق بیرون میروید و همچنین، در حین بروز تعارض سکوت میکنید، یعنی به رئیس خود میگویید ترفیعی نیاز ندارید. زیرا، هیچ کسی به عنوان رئیس دوست ندارد به فردی با این ویژگیها که کم طاقتی را نشان میدهد ترفیع بالایی بدهد. در حین ترفیع گرفتن رفتاری که دارید به مانند بازتابی از قضاوت فردی که به شما ارتقا داده است دیده میشود. به رئیس خود بفهمانید که با ذهن خودآگاه به ضعفهایی خود آشنا و تلاش خود را برای تقویت و از بین بردنشان دارید. این موارد باعث نشان دادن لیاقت شما نسبت به ترفیع گرفتن است. اینکه بتوانید هوش هیجانی خود را در دست داشته و احساسات خود را کنترل کنید نشان بر تلاش سخت است و اصلا به ارثی بودن ربطی ندارد.

۴٫ مطمئن شوید که به زبان شرکت صحبت میکنید
کارفرمایان بیش از هر چیزی به بینایی شما برای ماموریتهای شرکت ارزش قائل هستند. آنها دوست دارند ببینید که فرد به چیزی که در آینده برای شرکت مفید است توجه میکند، و با زبانی که قابل درک است به مدیر خود بگویند. هر چه در شرکتی به رتیههایی بالا دست پیدا میکنید، انتخاب زبان اهمیت زیادی پیدا میکند. دیگر کافی نیست که فقط در کاری که انجام میدهید، متخصص باشید. شما باید نشان دهید که میفهمید، چگونه کاری که انجام میدهید به تجارت کمک میکند. این به معنی یادگیری واژگان و زبان تیم رهبری و رئیس است. به عنوان مثال; شاخص کلیدی عملکرد، درآمد پیش از کسر بهره، حاشیه سود، سهم بازار، نرخ شکست یا هر چه چیزی که با شرکت مرتبط است. باید بدانید که این اصطلاحات به چه معنی بوده و چرا مهم هستند تا بتوانید هنگام صحبت با مدیریت رده بالا از آنها به درستی استفاده کنید. سخن گفتن به زبان صحیح نه تنها نشان میدهد که شما بیش از نقش فعلی به چه چیزی علاقهمند هستید، بلکه هوش شما را با توجه به شرکتی که دران کار میکنید را نیز نشان میدهد.
۵٫ از درخواست ترفیع نترسید
هر کسی دنبال ارتقا شغلی نیست. برخی از افراد واقعا از شغلی که دارند تا آخر عمر خوشحال خواهند بود. اگر به دنبال ترفیع هستید بهتر است با رئیس خود در میان بگذارید و از آن ترسی نداشته باشید. چون در غیر این صورت، رئیس بر این تفکر خواهد بود که شما از دسته افرادی هستید که با کار خود راحت است و علاقهای به ترفیع گرفتن ندارد. پس هر وقت که زمانش رسید به نزد رئیس خود رفته و به او بگویید : “من مایل به پیشرفت و ارتقا شغلی هستم” این که شما موقعیت خاصی را در نظر داشته باید بسیار مهم است و باید توجه داشته باشید که، اگر عنوان خاصی ندارید حتما ایده روشنی از شرح وظایف یک موقعیت که میتوانید داشته باشید و اینکه این وظایف چگونه با هدفهای شغل شما ارتباط پیدا خواهند کرد در ذهن داشته باشید. این را هم در نظر داشته باشید که اگر شغل مورد نظر شما به مهارتهایی خاص نیاز دارد که هنوز کسب نکردید برنامهای برای داشتن آنها برای خود مشخص کنید.
جمعبندی همه موارد
ممکن است ارتقا شغلی که میخواهید را دریافت نکنید. اگر چنین اتفاقی افتاد،حتما علت آن را پیدا کنید، اما از سوالات بد و آزاردهنده چون “چرا او را انتخاب کردید و من را نه؟” خودداری کنید. در واقع، در مورد شخصی که ترفیع گرفته صحبت نکنید. در عوض، بپرسید که کدام یک از مهارتهای مهم را ندارید و چه کاری را باید انجام دهید تا برای فرصت بعدی آماده باشید؟ بحث نکنید. فقط گوش دهید، و سوالات متداول بعدی را بپرسید. فقط اطمینان حاصل کنید که به پیشنهادهایی که به شما داده میشود عمل کنید. اگر رئیس شما مواردی را پیشنهاد میکند که میتوانید انجام دهید تا ترفیع داشته باشید و از آنها پیروی نمیکنید، انتظار توجه در دفعه بعدی را نداشته باشید.
ارتقا شغلی اتفاقی دست نمیآید. ترفیع گرفتن تضمینی برای عملکرد بهتر در کار نیست. شما بخاطر جایزه در کار فعلی ترفیع نگرفتید و آن را دریافت کردید، چون رئیس بر این تفکر است که توانایی آن را دارید تا در موقعیت بزرگتر برای شرکت ارزش بیشتری بدست آورید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.